Alle personer over 4 år opfordres til at tage D-vitamin hver dag fra oktober til april.

Det skyldes, at vi ikke får nok D-vitamin gennem vores mad og fra solens stråler i vinterhalvåret. Dermed medfører det at D-vitaminniveauet falder i vinterhalvåret og at knap hver femte dansker har D-vitaminmangel om foråret.

Der er dog nogle befolkninggrupper der er i særlig risiko for D-vitaminmangel, derfor anbefales de at tage D-vitamintilskud året rundt.

5-10 µg D-vitamin dagligt fra oktober til april anbefales til:

  • Børn over 4 år
  • Voksne, som ikke tilhører nedenstående grupper

10 µg D-vitamin dagligt hele året anbefales til:

  • Børn 0-4 år (D-dråber)
  • Gravide og kvinder, der ammer
  • Børn og voksne med mørk hud
  • Børn og voksne som bærer en tildækkende påklædning om sommeren
  • Personer, som ikke kommer udendørs til daglig, eller som undgår sollys

20 µg D-vitamin dagligt kombineret med 800-1000 mg calcium anbefales hele året til:

  • Personer over 70 år
  • Beboere på plejecentre
  • Personer i øget risiko for knogleskørhed uanset alder

Forebyggelse af D-vitaminmangel

Sollys

Solen er den vigtigste kilde til D-vitamin. Netop derfor dannes der ikke nok D-vitamin i huden i Danmark fra oktober til april.

Soleksponering i 5-30 minutter, et par gange om ugen i sommerhalvåret skønnes at være rigeligt, da det er de små hverdagsdoser af sol på mindre hudarealer (ansigt, arme, underben), der har betydning for D-vitaminstatus.

Kosten

Kosten alene kan ikke dække behovet for D-vitamin, hvis ikke man får sol. De fleste danskere får 2-4 µg D-vitamin fra kosten.

Særligt fede fisk er rige på D-vitamin, fx indeholder laks 10-30 µg pr 100 g. Derudover er sild og makrel også gode kilder til D-vitamin. Det anbefalede er at spise 200-300 g fisk om ugen. Derudover findes der også D-vitamin i begrænset mængde i mælk, ost og æg.

Hvad er symptomerne på D-vitamin-mangel?

Det kan være svært at mærke symptomerne, da det ofte er uklare samt minder om andre gener. Derfor er der mange mennesker med D-vitamin-mangel, der endnu ikke er klar over det.
D-vitamin-mangel gennem længere tid rammer i første omgang muskler, knogler og led. Gener fra musklerne viser sig ved, at man er træt og har ondt i musklerne.

Kan man få for meget D-vitamin?

Der er fastsat øvre grænser for, hvor meget D-vitamin man bør indtage. Det frarådes kraftigt at overstige disse grænseværdier. Hvis ikke man følger Fødevarestyrelsens anbefalinger for brugen af D-vitamin, kan man godt risikere at for få for meget.

En overdosering med D-vitamin kan øge calcium indholdet i blodet og kan bl.a. give kvalme, opkastning og hovedpine. Hvis det er foregået gennem længere tid kan det udfældes i nyrerne og medføre nyresten og evt. nedsat nyrefunktion.